حفظ حافظه باافزودن یک گرم زردچوبه درروز به وعده ی صبحانه

18 نوامبر 2014- افزودن تنها یک گرم زرد چوبه به صبحانه می تواند به بهبود  حافظه ی افرادیکه درمراحل بسیار ابتدایی بیماری دیابت هستند و درمعرض خطر اختلال  شناختی  (زوال حافظه) می باشند، کمک کند. این یافته ها با توجه به افزایش سن جمعیت جهان که به معنای افزایش استعداد افراد برای ابتلا به دیابت است و به نوبه ی خود با زوال عقل در ارتباط می باشد از اهمیت  ویژه ای برخوردار است.

به گفته ی پرفسور Mark Wahlqvistاز موسسه ی آسیا موناش از دانشگاه Monash: مداخله ی  زود هنگام می تواند به کاهش بار این  بیماریها چه از طریق متوقف کردن بیماری یا  از طریق کاهش اثرات  آن کمک کند.

 پرفسور Wahlqvistاخیراً مطالعه ای را در تایوان برای بررسی حافظه ی کار در مردان و زنان  60 ساله یا مسن تر که  به تازگی بیماری درمان نشده ی پیش دیابت در آنها  تشخیص داده شده بود، انجام داد.

پرفسور Wahlqvistمی گویند: حافظه ی کاری یکی از مهمترین  شاخصه های روانی  است که برای توانایی های شناختی مانند برنامه ریزی، حل مسئله و استدلال بسیارحیاتی می باشد، ارزیابی حافظه ی کاری ساده و راحت است و می توان از آن برای ارزیابی میزان حافظه و یپش بینی اختلال حافظه و زوال عقل درآینده  استفاده کرد.

 دراین مطالعه ی کنترل  شده با پلاسبو، به افراد شرکت کننده در وعده ی صبحانه روزانه یک گرم زردچوبه داده شد. حافظه ی  کاری افراد قبل و چند ساعت پس ازصرف صبحانه  ارزیابی گردید.

پرفسور Wahlqvistمی گوید: ما دریافتیم که افزودن زردچوبه  به وعده ی صبحانه موجب بهبود حافظه ی  کاری افراد مسن  مبتلا به پیش دیابت تا حدود 6 ساعت پس از صرف صبحانه می شود.

 زردچوبه بطور گسترده ای در تهیه ی غذاها بخصوص در آسیا استفاده می شود. رنگ زرد آن به ماده ای به نام curcuminمربوط است که 3 تا 6 درصد از زرد چوبه را تشکیل می دهد. در مطالعات  مشاهداتی نشان داده شد که مصرف زرد چوبه سبب کاهش خطر دمانس می شود.

 پرفسور Wahlqvistمی گوید: یافته ها ی ما با نتایج مطالعات مشاهداتی  سازگار است تا آنجا که بنظر می رسد  مصرف زردچوبه برعملکرد شناختی در شرایط اختلال متابولیسم انرژی ومقاومت به انسولین ( پیش دیابت) موثر است. نتایج این تحقیق درمجله ی تغذیه ی بالینی  آسیا و اقیانوسیه منتشر گردید.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141118110009.htm